Folytatódik a két japán szakot összehasonlító bejegyzés-sorozat. Enjoy!
3. Osztályozás
Igazából itt arra vagyok kíváncsi, előfordul-e, hogy
bizonyos vizsgákat... hm, tessék-lássék módon osztályoznak, vagyis
valószínűleg el sem olvassák a vizsgalapokat, csak véletlenszerűen
ráírnak valamit. Magyarul: igazságos?
KRE
Az osztályozásról annyit tudnék mondani, hogy alapvetően korrektek voltak a tanárok, és tényleg a teljesítményt osztályozták. De ugyanakkor voltak olyan vizsgák, ahol a tanár kedvességének (?) köszönhetően senki nem kapott rosszabbat hármas érdemjegynél. Voltak azonban olyan tanárok is, akik részben aszerint is osztályoztak, hogy kit mennyire kedvelnek.
A nem japános, hanem mindenféle kötelezően választható tárgynál voltak olyanok, ahol szerintem nagyon nem megfelelően osztogatták az osztályzatokat. (Így történt, hogy irodalomtudomány vizsgán ELVILEG megbuktam, majd mikor bementem, hogy ugyan ez mégis hogyan fordulhatott elő kiderült, hogy bele se néztek az irományomba és kaptam egy kettes jegyet nagy kegyesen, mikor ott helyben megnézte valamelyik doktorandusz (?) (legalábbis nem az óraadó tanár volt az). A hab a tortán az volt, hogy volt egy „fejtse ki” valamint egy „röviden magyarázza meg” rész a vizsgán, és én a rövid részhez 3-4 mondatba írtam le a helyes választ, de szerintük oda fél oldalban kellett volna legalább kifejtenem… Elnézést, ez nem nagyon tartozik ide, de mégis az ilyenek mit gondolnak?!)
ELTE
Azt hiszem ezt a kérdést igazából költőinek is szánhattam volna :D Elvégre nagyon valószínűnek tartom, hogy nem létezik olyan egyetem, ahol minden egyes tanár 100%-osan objektíven osztályozna. Ez természetesen nálunk sincs így :) Vannak olyan tanárok, akik olyan cifra és olyan kiszámíthatatlan jegyeket osztogatnak, hogy nehezen tudjuk elképzelni, hogy valóban kijavít minden egyes dolgozatot. És persze vannak az ELTE-n is olyan tárgyak, amikről mindenki tudja, hogy csak dobálják a lapokat - ami az asztalon marad, átmegy, ami leesik, bukó. Szerencsére ez azonban nagyon ritka, és nem is érinti az olyan tárgyakat, mint például a japán nyelvképzés. (Sőt, a japán jegyek olyan matematikai számolások eredményei, amit én bölcsészként inkább meg sem próbálok követni :D)
4. Légkör, közösség
Hányan voltatok a szakon? Mind ismertétek egymást, jól kijöttetek, vagy esetleg voltak klikkek, utálkozás, miegymás?
KRE
Mi már viszonylag sokan voltunk a szakon, de nem emlékszem a pontos létszámra. 30 fő körül lehettünk, és eléggé jól megvoltunk egymással.
Nem emlékszem semmi olyanra, hogy bárki is ki lett volna utálva vagy hasonló történt volna. Viszonylag mindenki jól kijött mindenkivel és igyekeztük segíteni egymást ott, ahol tudtuk. Persze ez nem mindenkiről mondható el, de hát mindig lesznek olyanok, akik kevésbé segítőkészek.
Klikkesedés volt valamennyire, de nem olyan szinten, hogy nem álltunk szóba egymással. Egyszerűen csak a japános érdeklődési körön belül is voltak olyanok, akik inkább a sorozatokért rajongtak, voltak akik a játékokért, meg olyanok, akik főleg a zenéért, és így megosztott volt valamennyire a társaság. Emellett a másik dolog, ami miatt klikkesedtünk, az a kétfelé bontás: kezdő és haladó nyelvi csoport. Ennek értelmében a nyelvi órák külön voltak, hiszen a kezdők például a japán nyelvgyakorlat I. órával kezdtek, míg a haladóknak már legelsőre a japán nyelvgyakorlat III. órát kellett felvenni.
ELTE
Ez nálunk is körülbelül ugyanígy működik. Érezhetően vannak összeszokottabb, szorosabb barátságot ápoló kisebb csoportok, de soha senki nem reked kívül, és nincs utálkozás sem. Én például jó szokásomhoz híven szinte mindenkivel jóban vagyok, de senkihez sem "tartozom", azaz mindig mással múlatom az időt - aki éppen szabad :D Míg ez egy klikkesedésre jócskán hajlamos gimnáziumi osztályban nehezen volt kivitelezhető, és bizony sokszor egyedül maradtam, addig itt, japán szakon, a közös érdeklődési kör összetart minket :)
A létszámot én sem tudom pontosan, de úgy 30-35 fővel indulhattunk neki annak idején a szaknak. Nálunk nem jellemző a csoportbontás kezdőkre és haladókra. Ha jól tudom, egyetlen évfolyamtársunk tanulja felsőbb évesekkel a nyelvet, de mivel minden más órára együtt járunk, ezért ő sem marad ki semmi jóból, sőt :D (A "sőt" alatt azt értem, hogy mivel az illető nálam például sokkal fejlettebb szociális érzékkel rendelkezik, ezért sokkal inkább része a társaságnak, mint én :D)
5. Specializációk
Tudom, hogy KRE-n van ilyesmi, és nyilván nem lehet
tapasztalatod mindegyikről, de akár ha egy-két kósza pletykát vagy
élménybeszámolót meg tudnál osztani róluk, annak nagyon örülnék ^^
KRE
Harmadik félévtől kell specializációt választani, és aszerint vannak az órák (leszámítva azt, ami a speceken kívül esik és mindenkinek el kell végezni) is, hogy ki milyen specializációra jár. Van történelem, média (nem tudom ez-e a pontos neve), nyelvészet & irodalom (egyben) és fordítói specializáció. Vannak vállalkozó szelleműek, akik nem csak egyet csinálnak egyszerre, hanem mondjuk történelem és fordítói spec is meg hasonló, de itt mindenképpen számolni kell az óraütközésekkel, és eléggé nehéz megoldani.
Én fordítóira jártam, aminek következtében nem csak japános óráim voltak, hanem ehhez is jártak bizonyos alapozó tárgyak. Ilyen volt a jogi ismeretek, közgazdasági ismeretek, EU-s ismeretek és mondjuk a fordításelmélet, meg hasonlók. Ezeknek egy része (főleg az elsők) szerintem felesleges kínszenvedés csak, és sok időt elvesz, de hát ez nem kívánság műsor. (Egyébként a többi specializációnál tudtommal nincsenek ilyen töltelék tárgyak.)
A fordítói specen belül aztán még egyszer lehetett választanunk: mű- vagy szakfordítás-e amit szeretnénk. A szakfordítás egyébként konkrétan műszaki szakfordítást takar és nagyon jó óra, de tele van olyan szavakkal, amiknek a magyar megfelelőit sem sűrűn használja az ember. Műfordításra én nem vállalkoztam, mert az nagyon távol áll tőlem, így arról nem sokat tudok nyilatkozni.
Alapvetően arról szólt a fordítási gyakorlat óra, hogy kaptunk egy egybefüggő szöveget (1-4 oldal) az órán és azt még azon a héten péntek estig vagy jobb esetben szombat estig lefordítva el kellett küldenünk, majd a következő órán mindenki megkapta a saját magyar változatát kijavítva és mondatról-mondatra ellenőriztük. Először felolvasta valaki a japán mondatot, az ő saját magyar változatát majd még pár magyar változatot (a kedvenc diákok tökéletes változatát minden mondatnál meg kellett hallgatnunk persze). Őszintén szólva nem mondanám túl hasznosnak, és nagyon idegesítő volt egy idő után a szinte tarthatatlan határidő (szerdáról péntekre, stb.). Ez is arról szólt inkább, hogy kinek mennyire van önszorgalma és mennyire akar megtanulni japánul és fordítani.
A mi évfolyamunkon egyébként nem indult nyelvészet & irodalom spec, mert senki nem vállalkozott rá. Engem a nyelvészet érdekelt volna, de nem az irodalommal karöltve. A média specről nem sok jót hallottam, a történelem specializáción pedig főleg előadások vannak és sok előadást is kell tartani a diákoknak.
ELTE
Hát én itt nagyon szűkszavú leszek: nálunk nincsen lehetőség specializációra. Legalábbis nem ilyen keretek között. Vannak úgynevezett szakszemináriumaink, amik választható tárgyak, és ezekkel lehet valami hasonló eredményt elérni. Például a műfordítói specializáció talán Vihar Judit tanárnő szakszemináriumának feleltethető meg. De ezek csak egy féléves gyakorlatok, így mégsem ugyanarról van szó, mintha egy több tárgyból álló komplett specet végezne valaki :)
Folytatása következik!
2012. február 29., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
8 megjegyzés:
Ha felvesznek a Károlira, biztos írok majd magamnak valami kis összehasonlító dolgot a két suliról :)
Már most várom! És persze szurkolok! ^^
Köszönöm, az rám fér :) Meg az is, hogy összeszedjem a tandíjat, félévenként cirka 290 ezret XD
Te jó ég, az rengeteg O.o Gondoltam, hogy sokat elkérnek érte, de ez azért hüha o.o Hát akkor duplán-triplán hajrá :D
Egy kis kiegészítés a létszámhoz (KRE): idén nagyon sokan vagyunk, kb. 70 embert vettek fel, kb. a kétharmadát fizetősre, jelenleg kb. 60-an lehetünk, és szerintem várhatóan csökkeni fog a létszám a BA végéig. Az új felsőoktatási törvény megjelenése előtt kiadtak egy irányszámot, amely szerint jövőre 90 embert akarnak felvenni, nem tudom, ezt mennyire gondolták komolyan, hiszen a tanszék legnagyobb termébe max. 40-en férünk el kényelmesen... meg nem is hiszem, hogy szükség van egy évben 90 japánosra.
Köszönöm szépen a kiegészítést ^^
Még egy kiegészítés a töri spechez: én ezen tanulok, azért mondom. :)
A specializáció teljes neve: "Japán köztörténet és társadalomtörténet". Ez annyit takar, hogy négy félév alatt van 3 japán töri előadás, 3 japán társtöri előadás, plusz 3-3 szeminárium is. Tehát pl. az első töri az a Heian kor végéig veszi az anyagot, és akkor egy félévvel később ehhez az előadáshoz tartozó szemináriumon kellett referálni meg szemináriumi dolgozatot (törtin 12-15 oldal, társtörin elég rövidebb, 3-5 oldal is) leadni a választott témában (ami természetesen a korszakon belül kell, hogy legyen).
Szóval ugyanannyi előadás van, mint szeminárium. :) És szerintem ez egy nagyon klassz specializáció, én szerettem ezeket az órákat (a töris órákat Farkas Ildikó tanárnő, a társadalmisokat Gergely Attila tanár úr tartja, mindketten kedvesek és hihetetlen nagy a szaktudásuk).
Ami nem tetszett, hogy ezt a specet tényleg csak a multi ("japánspecifikus multimédia-ismeret") speccel lehetett felvenni, hogy meglegyen a kellő kreditmennyiség az abszolutóriumhoz. Mert a töri-társtöri miatt megéri, de a multi az nagyon felesleges és időrabló macera volt, sajnos, pedig amúgy a tárgyak nevei jól hangzottak - csak épp nem igazán arról szóltak az órák. :'D Na mindegy, túl vagyok rajtuk, az a lényeg. :DD
Ja és olyat nem ajánlatos csinálni a Károlin, hogy töri+alap fordítói, mert a kreditmennyiség meglesz ugyan, ám a diplomában NEM fogják feltüntetni, hogy fordítóit is végzett az ember (ahhoz kell a haladó is!), hanem csak a töri lesz benne. Ha valakit érdekel a töri spec is, akkor azt lehet csinálni, hogy felveszi az alap és haladó fordítóis órákat mintatanterv szerint, és szabadon választhatóként az őt érdeklő töris vagy társtöris előadásokat és szemináriumokat. :) Csak figyelni kell, mert bizonyos mennyiségű kredittúllépés esetén a költségtérítéses hallgatóknak sokat kell fizetniük a végzéskor...
Asszem ennyit akartam most elmondani. :D
Wow! :D Köszönjük szépen a hatalmas adag infót! ^^
Megjegyzés küldése
Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^