A vizsga két részből állt. Első körben teszt-jellegű, rövid válaszokat igénylő kérdésekre kellett válaszolni. Erre volt papíron 25 percünk, gyakorlatilag volt az 35 is. Szerepeltek az írók és költők életével és munkásságával kapcsolatos kérdések (semmi szőrszálhasogatás, szerencsére), a művekben szereplő karakterekről (neveket tanuljatok, emberek, neveket!), eseményekről feltett kérdések, valamint volt versfelismerés, illetve a korszakra vonatkozó átfogóbb kérdések is. Összesen 30 pontot lehetett itt elérni, ebből minimum 8-at muszáj volt ahhoz, hogy kijavítsák a vizsga többi részét.
Ezt a feladatlapot összeszedték, majd megkaptuk az esszé papírját is. Három megadott eszzékérdés közül kellett kiválasztani egyet, amit körülbelül 400 szó terjedelemben kellett kidolgozni. Ez adta ki a jegy maradék 70%-át. Hogy el tudjátok képzelni, milyen jellegű témák voltak, az én időpontomon választani lehetett a következők közül:
- Két vers összehasonlítása, ha jól emlékszem Yeats The Lake Isle of Innisfree és Sailing to Byzantium c. versei, pár szempont is meg volt adva példaként
- James Joyce és az "írsége", nem tudom már, hogyan volt megfogalmazva, de talán értitek a lényeget :D
- A szünetek szerepe a The Caretaker című drámában, illetve a hasonló részek szerepe a Waiting for Godot-ban
Miután sikerült nem lefordulnom a székről (padról...) a címek láttán, gondos mérlegelés után a harmadik téma mellett döntöttem. A két vers összehasonlítása csábító volt ugyan, de pár másodperc alatt rájöttem, hogy nem tudom felidézni a versek szövegét, csak az elnagyzolt tartalmukat, azzal pedig nem sokra mentem volna. James Joyce-ról és az "írségéről" eleve nem tudtam volna 400 szót írni, így ezt rögtön kizártam. Maradt tehát a dráma és a szünetek szerepe - ehhez egyébként egy részlet is meg volt adva a drámából, ahol alig pár soron belül két *Pause* rész is szerepelt.
Az esszének túlnyomó mértékben a The Caretaker c. drámához kellett kötődnie, a Waiting for Godot-ra csak egy-két gondolat erejéig kellett (és lehetett) átkapcsolni, erre fel is hívták a figyelmünket. Végül 450-460 szót sikerült írnom, ami elvileg még a plusz/mínusz 10%-ot beleszámítva is túllógott a határon, de szerintem nem gyanakodtak a javító tanárok, mert az írásképemnek köszönhetően (kicsi betűk, szűk sorközök) alig lett több egy oldalnál a szöveg.
Aktuálisan úgy éreztem, hogy egy nagy halom humbugot írtam az esszébe, de ma kiderült, hogy négyest kaptam a vizsgára, szóval úgy tűnik, a megfelelő humbugokat írtam bele :D Nagyon hálás vagyok ezért a jegyért, mert arcpirítóan keveset készültem magára a vizsgára, ráadásul az előadásokra is csak a félév első felében jártam be. Megfogadtam, hogy következő félévben nem leszek ilyen hanyag, ami az angol irodalmat illeti (ezúttal a restaurációs irodalmat veszem fel, bár már most látom, hogy ütközni fog, és nem fogok tudni bejárni az előadásokra). Már csak azért sem, mert szóbeli lesz a vizsga... már most a kötelező olvasmányok listáját bújom :D
Már csak egyetlen jegy hiányzik a teljes boldogságomhoz és a félév sikeres zárásához - a kelet történelme. Amint kiderül, megint jelentkezem :)
6 megjegyzés:
Ez nagyon furcsa, hogy úgy elemeztetnének verset, hogy nincs ott a szövegük. Vagy meg kellett őket tanulni fejből?
Számomra is furcsa volt, mert elméletileg nem kellett megtanulni a verseket, ahhoz rengeteg volt, és nem láttam sehol sem feltüntetve hasonlót. A nagyon szorgalmasak biztos jobban meg tudták jegyezni a tartalmat, sőt vizsga előtt hallottam, ahogy egy lány azt mesélte a másiknak, hogy pár versből még idézni is tud... Nekem sajnos nem volt energiám és időm ilyen mélységekben belemászni a kötelezőkbe :) Élek a gyanúperrel, hogy nem sokan választották azt a témát ^^;
Ki tartja/tartotta ezt a kurzust? Mert ezek után lehet, hogy át kéne gondolnom...
Hmm, megmondom őszintén, nem emlékszem, ki tartotta, mert többen is voltak, így csak az indexemben lévő neveket tudom felsorolni: Farkas, Fellért, Kenyeres, Takács. Hogy rajtuk kívül más is volt-e, arra már nem emlékszem (ráadásul nem is voltam bent minden órán ^^;), de elég gyakran adogatták egymásnak a stafétát a tanárok. A mostani tavaszi félévre a SEAS szerint Farkas, Kenyeres, Gellért és Remport nevével van meghirdetve a tárgy :) Remélem tudtam segíteni.
Khm, elnézést, a "Fellért" valójában "Gellért" akart lenni :D
Köszi a segítséget, még majd utánanyomozok a nevek alapján is :)
Megjegyzés küldése
Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^