Subscribe:

Ads 468x60px

2011. január 28., péntek

BBN-FLN-101 × Bevezetés a nyelvtudományba × Introduction to Linguistics × Kollokvium

Miről szól?
Meghökkentő módon a nyelvtudományról. :D Betekintést ad a nyelvészet egyes szintjeibe, melyik mivel foglalkozik elsősorban; ír a nyelvről általában, a nyelvről az agy függvényében (hogyan is születik meg vajon, egyes agysérülések következményei a nyelv tekintetében, stb.), és külön fejezetet szán a számítógép és a nyelv különös kapcsolatára is, jobban mondva áttekintő leírást ad arról a küzdelemről, amit a számítógépes programok fejlesztői folytatnak a rendelkezésre álló korlátozott eszközökkel - egy csodálatosan bonyolult, összetett és utánozhatatlan rendszer, a nyelv "ellen".

Ki tartja?
A tantárgy több kóddal is meg van hirdetve, én Nádasdy Ádám professzor előadásain vettem részt, legnagyobb örömömre. Aki követi a blogot, úgyis tudja, hogy szabályszerűen nyelvtudomány-buzi vagyok, ezért nem is fárasztom a kedves olvasóközönséget rajongásom válogatott kinyilvánításaival, inkább figyelmeztetek mindenkit, hogy bizony elfogult vagyok - ez alkalommal pozitív irányban. Nádasdy tanár úr órái utánozhatatlanok, ha valaki odafigyel, minden gond nélkül megértheti a mondanivalót - elég hozzá a legalapvetőbb fogalmak ismerete, amit az emberbe általános iskolában és gimnáziumban jó esetben tisztességesen belevertek. A szemléletes példák, a könnyen követhető előadásmód és a nem ritkán betűzdelt szellemesen poénos megszólalások mind nagyon élvezetessé teszik az órákat. Ahogy már korábban írtam, nekem hiányozni fognak :)

Milyenek az órák?
Lehet, hogy ezt a két pontot nem kellene külön szednem (az előzőt és a jelenlegit), ugyanis az előadó személye nagyban befolyásolja az órák légkörét. Amit hozzá tudnék még fűzni, hogy a szervezés, az órák menete, tematikája mind arra utalnak, hogy hihetetlenül tapasztalt, jól bevált rendszerrel van dolgunk. A másfél órás előadás két körülbelül háromnegyed órás részre oszlik, a kettő között öt percnyi szünettel. Mivel az ETR-ben meghirdetett időponthoz képest öt perccel később kezdődik az óra, ez a szünet öt percével együtt tíz perces "csúszást" eredményez, tehát az óra 10:05-től 11:40-ig tart a gyakorlatban. Ezt a módszert még egyetlen más előadásnál sem láttam, és számomra nagyon kellemes csalódás volt - az az öt perces szünet első hangzásra nem túl sok, de mégis úgy vettem észre, sokkal könnyebb így odafigyelni, egy kis felüdülés után.

Milyen a vizsga?
Feleletválasztós és beírós. (Bővebben: Bevezetés a nyelvtudományba - a vizsga után c. bejegyzés) Nem mondanám különösebben könnyűnek, de kimondottan nehéznek sem - ehhez is kéretik hozzávetni az elvetemült rajongásomat. A vizsgáról szóló bejegyzésben elég részletesen tárgyaltam mindent, amit itt is hozzáfűznék, az a látványos szervezettség, az olajozott gépezet. Az angolszász politikai kultúra vizsga lebonyolításával szemben igencsak szembeötlő volt a különbség, ugyanis mindkét vizsga esetében fennállt ugyanaz a probléma: a vizsgáztató tanár nem szívlelte a puskázást, egymásról lesegetést, ezért nem elégedett meg az egy szék - egy diák ülésrenddel. Míg az angolszász vizsga emiatt teljes káoszba fulladt és vagy háromnegyed órát csúszott, addig a nyelvtudomány vizsga hihetetlenül korrektül kezelte a problémát - előre kinyomtatott lista alapján, névsor szerint beosztva az egyes hallgatók külön termekbe kerültek. Én a Gólyavárban maradtam, erről tudok részletesen beszámolni, az ülésrend pedig termen belül is hihetetlen olajozottan volt kialakítva - minden negyedik székre egy ember, minden második sorban ül csak ember, konkrétan tudtunkra adva, melyikek ezek a sorok. Lesésre így nem igazán volt lehetőség szemtengelyferdülés veszélye nélkül.

Összességében...
Imádtam, de ez most tényleg szubjektív :) Nem tudok elfogulatlanul nyilatkozni, sajnálom :D

Tanácsok
Szerezzetek be annyi múlt évekből származó feladatlapot, amennyit csak tudtok, komoly támpontot jelent ugyanis azzal kapcsolatban, hogy mit is kell megtanulni a könyvből. Valamint erre a tantárgyra is áll az, hogy a kötelező olvasmánynak érdemes idejekorán nekilátni, mert egyszerre húzós lehet, könnyen megfekszi az ember gyomrát. (Én három nap alatt rágtam át magam rajta, a vizsgáról szóló bejegyzésben említett módszerrel, és bizony még az én mániákus és nyelvtudomány-szerető gyomromat is megfeküdte kissé.) Ezen kívül javaslom mindenkinek az előadások látogatását (már ha lehetséges és nincs ütközés), mert ugyan nem fed le minden témát ami a könyvben szerepel, de amit lefed, azt nagyságrendekkel könnyebb utána megérteni a könyvet olvasva. Még egy megjegyzés: jegybeíratásra személyesen tessék elfáradni, Nádasdy tanár úr ezt a tisztelet kimutatásának egy módjaként kezeli.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^