Subscribe:

Ads 468x60px

2010. október 20., szerda

Újabb midterm status report

AUTHOR'S NOTE: Ugyanaz, mint legutóbb. "Szószedet" a bejegyzés alján.

Három dologról szeretnék írni, ezek közül az egyik a ZH, a másik a minor, a harmadik pedig az ösztöndíj.

Tegnap osztották ki az első japán ZH-t, és összességében a csoportról kiderült, hogy mindenki a végletek embere - vagy nagyon jó, vagy nagyon rossz eredmények születtek. Szerencsére az enyém az előbbi kategóriába tartozik :) (93%, ha érdekel valakit, de ez annyira nagyzolásnak tűnik, hogy inkább zárójelbe teszem XD) Bár se a feladatlapot, se az általunk írt papírt nem tarthattuk magunknál, megpróbálom felidézni a feladatokat. (Külön lapra kellett írni mindent, ha eddig nem említettem volna.)

Mint ahogy azt már egy-két bejegyzéssel ezelőtt írtam, volt szófordítás magyarról japánra és japánról magyarra is. Az ilyen feladatoknak egy nagy hátránya van: magyarra nem fordítjuk le őket igazából soha. A Genki könyvek angol nyelvűek, így a szavak is angolul vannak benne, és bár ez tudtommal senkinek sem jelent gondot, magyarra lefordítani már néha nehézkes. Nem is azért, mert nem tudjuk a jelentést, sokkal inkább azért, mert nem tudjuk mi a magyar megfelelője. Hogy csak egy példát említsek, az ominózus アルバイト szót angolra még csakcsak lefordítja az ember: part-time job. De hogy ez most magyarul milyen néven fut...? Részmunkaidős állás? Mellékállás? Másodállás? Azért merem ezt a példát leírni, mert erről biztosan tudom, hogy nem csak nekem okozott fejtörést. Tehát ez a feladat lelkes szótanulóknak nem okozhat gondot, de ezentúl figyelni fogunk arra is, hogy a fogalmak magyarul is megfogalmazódjanak bennünk.

Voltak olyan feladatok is, amelyek a kanji tudásunkat tesztelték. Nem emlékszem a pontos feladatokra, de úgy emlékszem kanjit kellett átírni hiraganára és fordítva, valamint kifejezetten a számok/időpontok kanjijaival foglalkozó feladat is terítékre került.

Kérdésekre is kellett válaszolni, mindenféle addig érintett témakörből. (Pl.: Édesapád irodai dolgozó? Hányadéves vagy? stb.) Ez már egy kicsit komplexebb feladat, több mindenre is oda kell figyelni, de a szorgalmas gyakorlóknak ez sem lehet gond.

Képekkel is találkoztunk a ZH papírján: egyrészt a már általunk jól ismert "A táska az asztal alatt van" jellegű mondatokat kellett alkotni kép alapján, másrészt Mary-san időbeosztásáról és teendőiről is kellett szép kerek, helyet, időt és tárgyat tartalmazó mondatokat írni.

Az utolsó feladat egy rövid bemutatkozás írása volt, ami egyáltalán nem volt nehéz, ha az ember a házi feladatokat lelkiismeretesen megcsinálta - ez ugyanis egyszer már fel volt adva. ^^

Szinte száz százalékig biztos vagyok benne, hogy hagytam ki dolgokat, mert ez így nekem kevésnek tűnik, de bocsássátok meg nekem a feledékenységet - az esetleg erre tévedő szaktársakat pedig arra kérném, hogy segítsenek a kiegészítésben, amennyiben tudnak :D

A ZH-val kapcsolatban még annyit: Ismét megcsodálhattuk Uchikawa-sensei határtalan kreativitását, ami a pecséteket illeti ^^ Dolgozatokra gyakran tesz aranyos, japán feliratokat és édes kis képeket tartalmazó pecséteket, a ZH-ra pedig egy egész kidolgozott kis rendszerrel állt elő a tanárnő: aki sajnos nem teljesített jól, annak a pecsétjén egy kislány magokat a földbe szórva látszott a nyomdán, aki jól, de nem 90% fölött teljesített, az egy bimbózó virágot és az azt öntöző lánykát kapta, aki pedig efölötti eredményt ért el, az egy teljes pompájában virágzó növényt és a mellette álló kislányt találta a kijavított ZH-ján.

Minor! Betegesnek tűnhet, de továbbra is rendszeresen agyalok az angol minoromon. Én ugyanis - sorstársaim nagy részével ellentétben - nem vettem fel az angolszász politikai kultúrán kívül semmit, csak annyiban mutatkozik meg a minorválasztásom, hogy az anglisztika szak által megkövetelt irodalom- és nyelvtudomány órákat vettem fel a mi szakunknak meghirdetettek helyett - de ezt már írtam valamikor réges-régen.

Az engem foglalkoztató problémakör jelenleg az, hogy hogy fog kinézni a következő félévben az órarendem... A kötelezően felveendő japán órák mellett ugyanis lesz hangtani alapozó, mondattani alapozó, és a középkor és a reneszánsz angol irodalma néven futó órám is - ez az alap. Ezek mellé kell majd még két tantárgyat kiválasztanom a még félév elején felsoroltak közül. Ami már kapásból öt plusz órát jelent az alapszakhoz képest. Persze az érmének van másik oldala is. Sok szaktársamnak eggyel több órája lesz, mint nekem, mert aki irodalomtudományt akart felvenni, annak a következő félévben kell ezt megtennie. Így - meggyőztem magam - négy plusz óráról beszélünk, ami annyira már nem is tűnik soknak. Biztosan van olyan minor - főleg az olyan nyelvi minorok, mint koreai vagy kínai - amelyek megkövetelik ezt, sőt.

A másik problémakör a minorral kapcsolatban, hogy gyakorlatot vagy előadást vegyek-e inkább fel az angolos tantárgyak közül. A gyakorlat annyiban jobb, hogy nem kell vizsgaidőszakban már törődnöm vele, viszont az előadással meg év közben nem kell - melyik nekem a "kellemesebb"? Nem tudom... :S Igazából meg sem tapasztalom milyen az, hogy nem kell félév vége felé ráhasalnom egy tantárgyra, ugyanis jelenleg egy darab gyakorlatom van, a japán, és ebből - gyakorlat vagy sem - lesz vizsga, bár nem vizsgaidőszakban, hanem a szorgalmi időszak végén. (Ld.: féléves beosztás) Persze az ilyen döntéseimet több tényező is befolyásolni fogja. Például gyakorlatok esetében a sokat megélt felsőbb éves anglisztikás ismerőseim tanácsai (már ami az oktatókat illeti), előadások tekintetében pedig szintén rájuk hagyatkozom majd. Persze attól is függ mindez, hogy mit hirdetnek meg tavaszi félévben, és hogy melyikhez nem kell majd általam nem teljesített előfeltétel. Sokat fogok én még agyalni ezen, sőt már most is ezt teszem, pedig még nem aktuális...

Ösztöndíj! Isten látja lelkemet, Google, a barátom segítségét már igénybe vettem, mégsem sikerült ráakadnom az ELTE BTK ösztöndíj-számítási rendszerére. Ugyanis azt az információt kaptam, hogy az én soványka 27 kreditemmel ne is álmodjak arról, hogy jövő félévben ösztöndíjat fogok kapni, bármilyen jól is teljesítek, másfelől viszont ezt a teóriát egy felsőbb éves barátnőm megcáfolta. Hihetetlenül hálás lennék, ha valaki felvilágosítana! Mi van ezzel a kredithatár dologgal? Előre is köszönöm!

Ennyit akartam így hirtelen. Majd jelentkezem! ^^

アルバイト = arubaito = ld. fent

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia.
Én ugyan ÁJK-s vagyok, szóval lehet, h van némi különbség,de azért mégiscsak ELTE... :) Tehát nekünk az átlagunkat az ETR-ben lévő Dinamikus listák nevű menüpont alatt adja ki a rendszer. De ez a Dinamikus listás dolog több olyan menüpontot is tartalmaz, ami esetleg érdekes lehet számodra majd később. :) Mondjuk most még nyilván annyira nem, mert nincs lezárt féléved, ami alapján bármi érdemit is megtudhatnál onnan. :P
Az átlagszámítás módjáról pedig kérdezd meg vagy az egyik instruktorodat (nem tudom, nektek van-e ilyesmitek :)) vagy ha mást nem, akkor az egyik HÖKös képviselődet. Ha ő még nem is tudja, mindenképpen utána fog járni - végülis ezért választottátok meg, hogy a ti érdekeiteket képviselje, szóval dolgoztasd csak meg kicsit! =) És így remélhetőleg fény fog derülni a nagy rejtélyre! :)
Sok sikert hozzá. :)

Sedna írta...

Szia!

Köszi a tippeket, a Dinamikus listáknál - egyelőre - valóban nem találtam semmi számomra érdemlegeset, de figyelni fogom majd :D
Ha van is olyanunk, hogy "instruktor", én nem tudok róla, úgyhogy remélem nincsen, vagy ha mégis van, akkor elég sz@r a rendszer XD
A HÖK-ös képviselős dolog nem jutott eszembe eddig, köszi a tippet, azt hiszem írok majd e-mailt nekik vagy még kitalálom ^^

Még egyszer köszi a segítséget! ^^

Megjegyzés küldése

Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^