Subscribe:

Ads 468x60px

2012. május 18., péntek

Vizsgabeosztás 2011-2012/2.

Íme, megszületett ő, a vizsgabeosztás. Az órarend a mai nappal érvényességét vesztette, mondhatni lejárt, megromlott, miegymás. Ennek örömére közzéteszem a vizsgáim jelenlegi állását. Ez egy igen optimista verzió, ugyanis nem szerepel benne a Tolkien előadást záró vizsga időpontja - mivel szerény terveim szerint a fordítással kiváltom a szóbeli vizsgát. Hogy ez sikerül-e, az majd csak nagyon sokára fog kiderülni...

Első pillantásra igen barátságosnak tűnik ez a naptárka (főleg mondjuk az egy évvel ezelőtt ilyeténtájt közzétetthez képest), de engem nem nyugtat meg :D A restaurációs irodalom, mivel szóbeli, természetesen a halálfélelem és a mániás depresszió már-már jól ismert vidékeire sodor, és nincs ez másképp a jövő héten esedékes angol szóbeli alapvizsgával sem. A történelem vizsgák enyhén kellemetlen összetömörülése szintén nem ad okot nagy örömökre, az pedig, hogy rögtön utána ott csücsül az irodalom, csak hab a tortán.

Tehát! Mint mindig, most is kétségbe vagyok esve, de mint mindig, valószínűleg ezt a vizsgaidőszakot is túlélem majd :D

Wish me luck ^^

2012. május 17., csütörtök

Keleti vallások 2.

A nagy érdeklődésre való tekintettel (és a népharag elkerülése érdekében) közzéteszem a félév során született vallások jegyzeteimet. Az első két órára, amelyeket Birtalan tanárnő tartott, nem tudtam bemenni a rendhagyó időpont miatt, de az összes többi előadáson részt vettem.

Figyelem! A jegyzetekről pár szót: egész mondatokban, folyamatos szövegként jegyzetelek, kivéve, ha diáról másolom le az ott leírtakat. Szerintem nem írok különösebben szépen, úgyhogy ezt vegyétek figyelembe :D Az esetleges rövidítésekért elnézést. (Pl. a "dl" rendszerint nem decilitert, hanem dalai lámát jelent XD) A fájlok sajnos nagyok, de nem akartam lekicsinyíteni a képeket, mert néha nagyon mütymürütty betűkkel írtam, meg így szerintem könnyebb kibogarászni, ha valamit elsőre nem tudtok elolvasni.

Szóval, enjoy!

  1. hét: 2012. 02. 14. - A belső-ázsiai buddhizmus 1.*
  2. hét: 2012. 02. 21. - A belső-ázsiai buddhizmus 2.*
  3. hét: 2012. 02. 28. - A kínai buddhizmus 1.**
  4. hét: 2012. 03. 06. - A kínai buddhizmus 2.**
  5. hét: 2012. 03. 13. - Az indiai buddhizmus 1.
  6. hét: 2012. 03. 20. - Az indiai buddhizmus 2.
  7. hét: 2012. 03. 27. - A tibeti buddhizmus 1.
  8. hét: 2012. 04. 03. - Tanítási szünet (tavaszi szünet)
  9. hét: 2012. 04. 10. - Tanítási szünet (tavaszi szünet)
  10. hét: 2012. 04. 17. - A tibeti buddhizmus 2.
  11. hét: 2012. 04. 24. - Elmaradt
  12. hét: 2012. 05. 01. - Tanítási szünet (ünnepnap)
  13. hét: 2012. 05. 08. - Elmaradt
  14. hét: 2012. 05. 15. - Elmaradt

* Mint fentebb is említettem, ezeken az órákon nem voltam jelen, de ha jól tudom, a szorgalmas és jószívű Reni-chan igen, így én is valószínűleg hozzá fogok folyamodni jegyzetekért :D

** Ezeken az órákon jegyzeteltem ugyan, de semmi értelme nem volt. A bődületesen és indokolatlanul hosszú handout letölthető innen, és az órán elhangzottak semmivel sem nyújtanak többet ennél, sőt. Aki esetleg abban reménykedne, hogy csak azt kell megtanulni, ami órán elhangzott: nem. Legalább annyiszor hangzott el az előadás során a "majd nézzék meg a handouton" kifejezés, mint a "buddhizmus" szó, ami azért elég komoly teljesítmény. Szóval ezeket a jegyzeteket nem teszem közzé, mert fölösleges lenne. (Eleve rondán írtam és tele van kérdőjelekkel a tulajdonnevek helyén :D)

2012. április 29., vasárnap

Angol minor - yes or no?

Amikor éppen nem tudok miről írni, vagy nem akarok másról írni, mindig itt van nekem utolsó kis mentsváram, a minor. Hálás téma, mert lehet róla jó sokat rizsázni, rengeteg a tanár, rengeteg az óra, meg úgy egyébként is :D Most azt szeretném röviden(?) összefoglalni, mit is nyújt az angol minor, és kiknek érdemes kacérkodni a gondolatával.

Az első és legfontosabb: tudj angolul. Triviálisnak hangzik, de azért a dolog mégsem annyira egyszerű. Egy viszonylag stabil angol tudás szükséges a tárgyak elvégzéséhez, hiszen pár alapozón kívül (amiket az ember normális esetben nem minoros tárgyként végez) minden angolul zajlik. Ez nem egy olyan szak, mint a japán, ahol nulláról kezdenek a hallgatók, hanem eleve elvárnak egy komoly szintű nyelvtudást az embertől.

Kizáró ok, ha a nyelvtudásodat szeretnéd csak fejleszteni. Ez ugyanis nem erről szól, távolról sem. Maga a főszak is elenyésző jelentőséget tulajdonít a nyelvfejlesztésnek (sokan ezért is ábrándulnak ki a szakból), minorosként pedig kevesebb tárgyat végez az ember, így még kisebb eséllyel indul. Van ugyan nyelvgyakorlat (csak két félév!), tematikus nyelvfejlesztés, stb., és az emberre akarva-akaratlanul ragadnak új szavak, szófordulatok, de ez egyáltalán nincs egy szinten mondjuk egy nyelvtanfolyammal.

Amivel bőven el vannak látva a minorosok is, az az irodalom és a nyelvészet. Ha egyik sem érdekel a kettő közül, akkor nagyon nyögvenyelős lesz a minor elvégzése. Mondattan, hangtan (mindkettőből külön alapozó és "rendes"), irodalomból középkori, restaurációs, modern, kortárs, meg még amerikai is akad, úgyhogy el vagyunk látva kellemesen :) Ezen kívül történelmi tárgyak is vannak, de az irodalomhoz képest például elég komoly kisebbségben.

A fentiekből talán leszűrhető: ne ódzkodj a kötelezőktől. Majdnem minden félévre jut irodalom, elég tekintélyes (bár nem teljesíthetetlen) olvasmánylistával, esetenként szóbeli vizsgákkal is. A szóbelikről pedig tudni kell, hogy nem lehet őket elbliccelni, mert ha nem olvastad a műveket, az bizony kiderül.

Egy szó mint száz, nem érdemes túlságosan alábecsülni ezt a minort. Úgy vettem észre, a diákok többsége hajlamos az anglisztika alapszak felvételi ponthatárai alapján ítélni (ami valljuk be, nem verdesi az egeket), és úgy gondolni, hogy akkor a minor még könnyebb lesz. Én nem mondanám semmiképp azt, hogy könnyű a minor. Főszakként az angol ugyan biztosan könnyebb, mint például a japán (ennyi rálátásom azért van), de hangsúlyozom, ne becsüljük alá.

Még egy tanács a minort fontolgatóknak: szerezzetek egy jó fej felsőbb évest, aki tud segíteni. Egyrészt a tanárok közötti válogatás rengeteget jelent, de tényleg rengeteget. Én valószínűleg azért birkózom meg viszonylag könnyen az órák többségével, mert a gyakorlatvezető tanáraim is jók (hála Andi barátnőm ajánlásainak), és még a szóbeli vizsgáknál is tudom, kihez érdemes jelentkezni. Másrészt a tantárgyak jó része már időtlen idők óta ugyanaz, a vizsgák is ugyanolyanok, ebből pedig egyenesen következik, hogy a leleményes anglisztikások felhalmozták az évek során a feladatlapokat :) Ilyenekhez pedig legkönnyebben egy felsőbb éves segítségével jut az ember.

Visszaolvasva a bejegyzést, elég riasztó képet sikerült festenem a minorról, elnézést, ezen kicsit korrigálnom kell :D Én személy szerint úgy érzem, jól választottam, és ha megint döntenem kéne, ismét az angol minorra böknék rá. A megfelelő irányítással (vö. felsőbb éves) nagyon kellemes órarendet lehet összeállítani, ráadásul én ugyebár a nyelvészetért is rajongok, így nem kívánom melegebb éghajlatokra az összes létező tárgyat. Az irodalomért ugyan nem vagyok oda, de a mostani restaurációs például nagyon szimpatikus :)

Ha érdekel Anglia, az irodalma, történelme, vagy az angol nyelv nyelvészetestől, akkor nem rossz választás az angol minor. Már csak azért sem, mert a hatalmas hallgatói létszám miatt gyakorlatokból rengeteg van, így egy kis főszak mellé (mint amilyen a japán is) különösen jó választás. A kőbe vésett, nem különösebben variálható japános tárgyaim köré nagyon ügyesen be tudtam illeszteni az angolos tárgyakat ide-oda, olyannyira, hogy egy ütközésem sincs a félévben :) Ha pedig egy angolos előadásra mégsem tud bejárni az ember, még mindig van körülbelül 300 anglisztikás évfolyamonként, akitől kunyerálhat jegyzetet :)