Subscribe:

Ads 468x60px

2012. május 26., szombat

Mondattan vizsga (BBN-ANG-251)

Tegnap nem volt hangulatom írni erről, de ma muszáj lesz, különben idővel nemes egyszerűséggel el fogom felejteni, milyen volt a vizsga :D

Ebben a félévben Varga László tanár úr volt felelős a mondattan előadásokért, aminek én kifejezetten örültem. A notórius ELTE - Japán függők talán tudják, hogy amikor a mondattani bevezetőt csináltam, az a vizsga elég negatív élményként maradt meg bennem, így úgy döntöttem, nem Marosán tanár úrnál fogom végezni a mondattant, azaz a bevezető folytatását, hanem inkább kivárok egy félévet, és megnézem, ki viszi a következő turnust :) (Addig is a hangtannal küzdöttem.)

Szimpatikus volt már az is, hogy Varga tanár úr a BESE-ként emlegetett csodát adta fel kötelezőnek. (Becses nevén Basic English Syntax with Exercises.) Én annak idején Andi barátnőm ajánlására már a mondattani alapozóra való készüléskor is belepillantottam a könyvbe, és nagyon tetszett, mert úgy ír le mindent, mint egy hihetetlenül türelmes tanár. (Sőt néhol egy kicsit még szájbarágós is, de nem a rossz értelemben.) Végig levezeti az összes gondolatmenetet, nem csak odacsap egy vagon megállapítást a diák elé, hogy nesze, tanuld. Nagyon szeretem ezt a könyvet.

Marosán tanár úr annak idején a Greenbaum és társai által írt könyvből adott fel részleteket kötelezőként, de ez egyrészt nem volt összefüggő, másrészt valamiért nagyon nehezen birkóztam meg a szöveggel, egyáltalán nem tetszett. Valószínűleg - mivel erőteljesen vizuális típus vagyok - ebben közrejátszott az is, hogy a PDF fájlok, amiket a tanár úr közzétett, aprók voltak, és nem különösebben jó minőségűek. A BESE semmi hasonló gonddal nem küzdött, sőt ezt a könyvet még megvenni is hajlandó lettem volna (nem is drága), csak jelenleg minden forint számít, úgyhogy végül nem léptem a tettek mezejére :D

A követelmények tehát Varga tanár úrnál: a BESE első 150 oldala és a félév handoutjai, az előadások tartalma. Maguk az előadások könnyen követhetők voltak, viszont otthon egyedül a handouttal már nehezen birkóztam meg, a mellékes magyarázatok nélkül kicsit kuszának tűnt :D De a BESE elolvasása után már minden világossá vált. A gond csak annyi a handouttal, hogy nem várja meg, amíg minden fogalmat egyesével bevezet és megmagyaráz, hanem előreutalások formájában sok későbbi anyagból említ dolgokat, amiket akkor a diák még nem ért. (Nem is értem ez előadásokon hogy nem tűnt fel :D) Így elég sok a hivatkozás a későbbi fejezetekre, miszerint "lásd itt meg itt", "erről itt meg itt lesz szó".

Térjünk rá a vizsgára, aki valamilyen módon elég türelmes, és még mindig olvassa ezt a bejegyzést, az valószínűleg úgyis erre vár :D A vizsga 50 feleletválasztós kérdésből állt, A-B-C-D (néhol csak A-B-C) lehetőségekkel. A vizsga sok elméleti kérdést tartalmazott (érdemes betéve tudni például a szófajok F-N-V "koordinátáit", valamint az X-bar theory három szabályát is, a complement-specifier-adjunct triásszal együtt), és ezekkel nem is volt gondom, viszont előfordultak azért gyakorlati kérdések is, például megadott mondatokra vonatkozó különféle kérdések (mi az alany, ez meg ez a szó milyen szerepben van, melyik ágrajz a helyes, stb.). Nekem ezek okoztak gondot.

Valószínű ez annak köszönhető, hogy én az imént egekig magasztalt BESE könyvből csak a BES résszel foglalkoztam, és az "Exercises" részlegre már se időm, se energiám nem maradt. Gyanítom, hogy ott hasonló gyakorlati kérdések szerepeltek, amik talán segítettek volna a problémás kérdéseknél, de utólag könnyű okosnak lenni :D

Végül négyest kaptam, aminek minden épeszű egyetemista örül, de ismertek :D Én nem örülök neki különösebben, mert egyrészt szeretem a mondattant (minden eddigi tapasztalatom ellenére), élveztem a készülést (nyilván a BESE miatt), és egy kicsit emiatt csalódott vagyok, hogy mégis "csak ennyire futotta". Persze a környezetem nem nagyon érti meg a csalódottságomat, és jórészt poént csinálnak abból, hogy milyen szar jegy már ez a négyes, de már hozzászoktam x) Ritka az olyan elvetemülten maximalista ember, mint én, úgyhogy megértésre már nem is nagyon pályázom :D

A jegybeírás egyébként a vizsga vége után már 2 órával elkezdődött a tanár úr szobájában, hiszen a feleletválasztós kérdéseknek köszönhetően gyorsan ment a javítás. Olajozottan működött a rendszer, na :)

5 megjegyzés:

lex írta...

Na, én azért mégis csak gratulálok! :) Amúgy én minden postodat végigolvasom, pedig gyakorlatilag egyik sem érvényes rám XD

Sedna írta...

Köszi :D Az olvasgatást is köszi :D:D Ezek szerint te képezed a fent említett "notórius ELTE - Japán függők" csoportját XD

Dani írta...

Gratulálok! Én is elolvasok minden bejegyzést, bár néha a tudatlanságom miatt nem értek meg dolgokat. :D

Sedna írta...

Köszi :) Nos igen, sajnos a bejegyzések egy része eléggé "bennfentes" dolgokat is tartalmaz, elnézést érte ^^;

lex írta...

De jó! Már ezt is elmondhatom magamról akkor! :D

Megjegyzés küldése

Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^