Subscribe:

Ads 468x60px

2012. április 29., vasárnap

Angol minor - yes or no?

Amikor éppen nem tudok miről írni, vagy nem akarok másról írni, mindig itt van nekem utolsó kis mentsváram, a minor. Hálás téma, mert lehet róla jó sokat rizsázni, rengeteg a tanár, rengeteg az óra, meg úgy egyébként is :D Most azt szeretném röviden(?) összefoglalni, mit is nyújt az angol minor, és kiknek érdemes kacérkodni a gondolatával.

Az első és legfontosabb: tudj angolul. Triviálisnak hangzik, de azért a dolog mégsem annyira egyszerű. Egy viszonylag stabil angol tudás szükséges a tárgyak elvégzéséhez, hiszen pár alapozón kívül (amiket az ember normális esetben nem minoros tárgyként végez) minden angolul zajlik. Ez nem egy olyan szak, mint a japán, ahol nulláról kezdenek a hallgatók, hanem eleve elvárnak egy komoly szintű nyelvtudást az embertől.

Kizáró ok, ha a nyelvtudásodat szeretnéd csak fejleszteni. Ez ugyanis nem erről szól, távolról sem. Maga a főszak is elenyésző jelentőséget tulajdonít a nyelvfejlesztésnek (sokan ezért is ábrándulnak ki a szakból), minorosként pedig kevesebb tárgyat végez az ember, így még kisebb eséllyel indul. Van ugyan nyelvgyakorlat (csak két félév!), tematikus nyelvfejlesztés, stb., és az emberre akarva-akaratlanul ragadnak új szavak, szófordulatok, de ez egyáltalán nincs egy szinten mondjuk egy nyelvtanfolyammal.

Amivel bőven el vannak látva a minorosok is, az az irodalom és a nyelvészet. Ha egyik sem érdekel a kettő közül, akkor nagyon nyögvenyelős lesz a minor elvégzése. Mondattan, hangtan (mindkettőből külön alapozó és "rendes"), irodalomból középkori, restaurációs, modern, kortárs, meg még amerikai is akad, úgyhogy el vagyunk látva kellemesen :) Ezen kívül történelmi tárgyak is vannak, de az irodalomhoz képest például elég komoly kisebbségben.

A fentiekből talán leszűrhető: ne ódzkodj a kötelezőktől. Majdnem minden félévre jut irodalom, elég tekintélyes (bár nem teljesíthetetlen) olvasmánylistával, esetenként szóbeli vizsgákkal is. A szóbelikről pedig tudni kell, hogy nem lehet őket elbliccelni, mert ha nem olvastad a műveket, az bizony kiderül.

Egy szó mint száz, nem érdemes túlságosan alábecsülni ezt a minort. Úgy vettem észre, a diákok többsége hajlamos az anglisztika alapszak felvételi ponthatárai alapján ítélni (ami valljuk be, nem verdesi az egeket), és úgy gondolni, hogy akkor a minor még könnyebb lesz. Én nem mondanám semmiképp azt, hogy könnyű a minor. Főszakként az angol ugyan biztosan könnyebb, mint például a japán (ennyi rálátásom azért van), de hangsúlyozom, ne becsüljük alá.

Még egy tanács a minort fontolgatóknak: szerezzetek egy jó fej felsőbb évest, aki tud segíteni. Egyrészt a tanárok közötti válogatás rengeteget jelent, de tényleg rengeteget. Én valószínűleg azért birkózom meg viszonylag könnyen az órák többségével, mert a gyakorlatvezető tanáraim is jók (hála Andi barátnőm ajánlásainak), és még a szóbeli vizsgáknál is tudom, kihez érdemes jelentkezni. Másrészt a tantárgyak jó része már időtlen idők óta ugyanaz, a vizsgák is ugyanolyanok, ebből pedig egyenesen következik, hogy a leleményes anglisztikások felhalmozták az évek során a feladatlapokat :) Ilyenekhez pedig legkönnyebben egy felsőbb éves segítségével jut az ember.

Visszaolvasva a bejegyzést, elég riasztó képet sikerült festenem a minorról, elnézést, ezen kicsit korrigálnom kell :D Én személy szerint úgy érzem, jól választottam, és ha megint döntenem kéne, ismét az angol minorra böknék rá. A megfelelő irányítással (vö. felsőbb éves) nagyon kellemes órarendet lehet összeállítani, ráadásul én ugyebár a nyelvészetért is rajongok, így nem kívánom melegebb éghajlatokra az összes létező tárgyat. Az irodalomért ugyan nem vagyok oda, de a mostani restaurációs például nagyon szimpatikus :)

Ha érdekel Anglia, az irodalma, történelme, vagy az angol nyelv nyelvészetestől, akkor nem rossz választás az angol minor. Már csak azért sem, mert a hatalmas hallgatói létszám miatt gyakorlatokból rengeteg van, így egy kis főszak mellé (mint amilyen a japán is) különösen jó választás. A kőbe vésett, nem különösebben variálható japános tárgyaim köré nagyon ügyesen be tudtam illeszteni az angolos tárgyakat ide-oda, olyannyira, hogy egy ütközésem sincs a félévben :) Ha pedig egy angolos előadásra mégsem tud bejárni az ember, még mindig van körülbelül 300 anglisztikás évfolyamonként, akitől kunyerálhat jegyzetet :)

12 megjegyzés:

Chibi Zsó írta...

Egy magyaros ismerősöm, aki már elvégezte, azt mondta, hogy szerinte az anglisztika az egyik legnehezebb szak BTK-n, és az ő angolos barátai is nehezen végezték el. De ez egyén függő, és ugye függ a gimis háttértől is. :)
Gyakorlatok? Általában tényleg sok van, de például irodalmakból irdatlanul kevés. Igaz, azokat főszakon az anglisztikásoknak kéne csak felvenni, de sok amerikanisztikás is felveszi, és így sokan hoppon maradnak. Egyik szaktársam most restit csinál kínjában, mert lemarad a középkorról. Resti gyakra csak azért fért be, mert valaki leadta a versenyjelentkezés időszakában. Nekem szintén így sikerült, ráadásul Eötvös kolis órára, ami nehéz is, de azért megéri, mert hihetetlen tudást ad a tanár. Középkorra meg úgy tudok járni, hogy egyik előadással ütközik. De inkább az, mint Hargitai xD (biztos hallottad hírét).
Aki az angol szakot csak nyelvtanulásból akarja csinálni, ne is gondoljon rá (így a minor is). Teljesen egyetértek ezzel. Mióta felvettek rá, minden gimiben maradt ismerősöm érdeklődik a szakról, mert oda akarnak menni. Aztán mindig elmondom, hogy ez nem a nyelvfejlesztésről szól, bár van az is, inkább nyelvészet és irodalom. Akkor már el is megy a kedve a gyerekeknek. :D És nagyon sokan csalódnak, ez is igaz. Például csomó ismerősöm beadta most máshova a jelentkezését.
Annyit egészítenék még ki a leírásról, hogy 2011-től Az irodalomtudomány alapjai alapozó is angolul van. Jövőtől már A nyelvtudomány alapjait is angolul szeretnék a tanszéken, így már nem is lesznek órák magyarul.

Az új Zsófi voltam Christopheres csoportból ^^

Sedna írta...

Szia! :D

Köszönöm a tartalmas hozzászólást ^^

Az irodalom gyakorlatokhoz valóban nem értek, azt még sosem próbáltam meg felvenni, meglehetősen gyakorlat-ellenes vagyok :D A plusz összegyűjtendő krediteket mind előadásokkal szedtem össze. Nem is hallottam még erről a problémáról az irodalom gyakorlatokkal, köszi az infót! :) (Hargitairól meg ki ne hallott volna? XD)

Amikor először megírtam a bejegyzést, azt írtam, hogy "az alapozókon kívül", aztán rájöttem, hogy az irodalomtudomány már angolul volt, így átírtam "pár alapozón kívül"-re, mert a nyelvtudományról tudtam, hogy még magyarul volt, meg gondolom a filozófia is, ami szintén alapozó tárgy :D Vagy már az is angolul van? o.O

De erről sem hallottam még, hogy a nyelvtudományt is angolul akarják adni... hát én telesírnám a párnám, ha lemaradnék Nádasdy előadásairól emiatt, életem egyik legjobb előadássorozata volt az, ha nem A legjobb. (Angolul nem lehetne ugyanazt leadni, ugyanúgy, lehetetlen... T-T)

Még egyszer köszi az infókat ^^

Chibi Zsó írta...

Szívesen. :)
Filozófia még magyarul van, igen. :DDD Tényleg.
Ezt a nyelvtudományos dolgot pontosan Friedrich tanárnő említette nyílt napon, vagyis ezt mesélte az angolra felvételiző barátom. Kérdés, tényleg így lesz-e. És igen, Nádasdy elképzelhetetlen angolul (tényleg, az Advanced órát is angolul fogja tartani, hüpp), és sajnálnám, ha kimaradnának az élményből, mint ahogy én. LAP az... róla is biztosan hallottál. :DD Annyit mondok, hogy szerintem ha nála valaki 5-re vizsgázik (két ilyen ember volt az évfolyamomban csak!!!), az nyelvész zseni. Kész.

Sedna írta...

Vannak ilyen tanárok sajnos, ahol az ötös szerzésének lehetősége a nulla felé konvergál... de azért egy évfolyamon 2 ember, az nagggyon durva O.O

Névtelen írta...

Hali. Tudnád kicsit részletezni, hogy az "Egy viszonylag stabil angol tudás szükséges" pontosan mit takar? Tehát anyanyelvi szint vagy esetleg pl.: felsőfok/középfok/alapfok nyelvvizsgában nézve?

Sedna írta...

Szia!

Hmm, "fokokban" mérve, nézzük csak... abból kiindulva, hogy én mennyit tudtam anno a német középfokú letételekor, azt mondanám, hogy egy középfokú nyelvtudással megizzasztja az embert a főszak is, a minor is. Ha az a cél, hogy tudj koncentrálni az anyagra, és ne azzal kelljen bajlódnod, hogy egyáltalán értsd az anyagot nyelvileg, akkor szerintem egy jó erős középfok az, ami kell hozzá, a felsőfok meg maga a tökély :)

A hangsúly egyébként inkább a szövegértésen van, mind írott, mind hallott formában. Ha a beszéd nem is megy felsőfokon, az annyira nem nagy gond, mint ha az előadásokat/olvasmányokat nem érted :)

Névtelen írta...

Kössz a választ ^^

Sedna írta...

Örülök, hogy segíthettem ^^

brigi50c írta...

Én felsőfokkal jöttem egyetemre, és azért jelentkeztem angolra, mert a kommunikáció minoros tájékoztatón világossá vált, hogy már nem fogok tudni bekerülni a túljelentkezés miatt. :D Azt hittem, hogy jaj, majd mennyi minden új dolgot tanulok angolul, fejlesztem a szintem. Hát nem egészen... :D Személy szerint az első féléves tárgyak közül egyedül az angol polkulton Lojkó által ellőtt poénok jöttek be, de például nem érdekelt különösebben az angol választási rendszer, mivel nem értettem azt a szakszókincset, amit használt a tanár. Ezen kívül felvettem egy szabadon választható tárgyat, amit imádtam (de arra főleg harmadévesek jártak), és belekóstoltam az angol reneszánszba is, aminek úgy, ahogy van, semmi értelmét nem látom. Sem azt, hogy csak előadás, sem azt, hogy 34 szöveget kell elolvasni a vizsgára és tök random, hogy miből meg milyen szisztéma szerint kérdeznek... nem vagyok hajlandó megérteni ezt :D Ráadásul a túlnyomó többsége nem is érdekel.
Mivel a második félévben se lettem róla meggyőzve, hogy nekem tényleg mennyire jó lenne, ha minoros lennék, ezért nem is bánnám annyira, ha nem vennének fel, bejelöltem másik 2 kétéves minort. Azért az én kedvemet elvenni az angoltól már művészetszámba megy (mivel mindig is imádtam), de az ilyen irodalomtud., hangtan meg RENESZÁNSZ kombókkal mégis nagyon jól haladnak afelé...

Sedna írta...

Nos igen, nagyon sok múlik az ember érdeklődési körén :) Én eleve minden iránt elfogult vagyok, ami nyelvészet, így a nyelvtudománytól elkezdve a hangtanon át a mondattanig mindent szívesen látok. Az irodalomtudomány mondjuk nekem sem volt a szívem csücske, és ha a mostanit kellett volna elvégeznem, valószínűleg egyenesen gyűlölném :D A politikai kultúrával nekem nem volt bajom, anno a mi tanárnőnk rengeteg érdekességet mondott, meg nekem valamiért a szókincs sem okozott gondot (bár felsőfokúm nincs, papírom róla legalábbis :D), a kontextusból valahogy mindent ki tudtam hámozni :D Az irodalom... hát, a középkoros-reneszánszos adagért én sem voltam oda, de főleg Shakespeare miatt, pontosabban a drámái miatt. Minden esetre túléltem :D A mostani, restaurációs viszont nagyon jó :) (Csak lenne időm kötelezőket olvasni...)

Viszont ha egyáltalán nem tetszik a minor, és nem valószínű, hogy élveznéd, akkor talán nem is érdemes megjelölni, nehogy úgy kelljen végigszenvedned azt a maradék két évet :)

Chibi Zsó írta...

A tanegységlistát végignézve, azért lehet látni, hogy miről szól az angol szak. És a szakleírásban sincs benne, hogy "csak nyelvfejlesztés". Az angol szak gyakorlatilag a magyar szak, csak angol nyelven.

Sedna írta...

Sajnos tapasztalataim szerint nagyon sokan csak ősszel, tárgyfelvétel idején szembesülnek vele, hogy létezik olyan, hogy "tanegységlista". Nem egy elsőévesnek kellett már elmagyaráznom, hogy működik ez a dolog, úgyhogy nem lep meg, ha sokan csalódnak a szakban, amit választanak... ha egyszer nem is tudják előre, milyen tárgyakat kell tanulniuk :S

Megjegyzés küldése

Minden hozzászólást örömmel fogadok ^^